Sidor

fredag 10 oktober 2008

Återuppfinn näringspolitiken!

Drygt 80 år har gått sedan den första Volvobilen rullade ut. Företagets historia är en berättelse om Sveriges industriella 1900-tal. Industriellt kunnande och uppfinningsrikedom la grunden för Sveriges resa från fattigdom till välfärd. Den socialdemokratiske finansministern Gunnar Sträng menade på sin tid att "Det som är bra för Volvo är bra för Sverige". http://www.dagensarena.se/text/2008/10/ateruppfinn-naringspolitiken

Ingen omtanke utan pang på

Slutreplik "McDonald?s utnyttjar ungdomar" HN 8 oktober.

Jo, jag misstänkte att svaret från " chefen" skulle bli ungefär detta, hänvisningar till diverse undersökningar med mera. Men, faktum kvarstår, jag vet att flera av dina anställda mår dåligt, men vågar inte uttala detta då du som chef är ganska burdus.
Detta visar inte minst ditt sätt att säga upp en människa. Ingen omtanke utan pang på. Även jag har en chefsroll emellanåt, men jag har fått gå på kurser och lärt mig hur man på bästa sätt tar hand om sin personal.
Personal som trivs gör ett bra jobb. Min dotter trivdes hos dig, jag är övertygad om att hon gjorde ett bra jobb. Du hävdade att hon var långsam - svepskäl anser jag. Om så var fallet skulle ni väl hjälpa henne att bli snabbare, eller?
Jag vill även inflika - för säkerhets skull - att dessa insändare är mina, min dotter vet ej att jag skrivit dessa.
Min varning till unga kvarstår: Akta er för jobb hos detta företag, det finns bättre.

KEJO

http://www.hn.se/m_opinion.php?id=1005496&avdelning_1=112&avdelning_2=275

Av: Susanne Carlsson

Vad är det som är så bra?

Angående artikeln "Undersköterska till storms mot rapporteringssystem" i HN 4 oktober.

Lena Brosché, som är ansvarig för införandet av Intraphone, anser sig veta att detta system har förbättrat för personal och omsorgstagare. Här har jag många frågor och påståenden.
Har du läst min arbetsdag mellan 7 och 16? Om du har det, kan du då förklara för mig vad det är som är så bra?
Du säger också att vi slipper hålla all rapportering i huvudet till slutet av dagen. Här har du fel, för personalen måste ändå rapportera skriftligt i HSL och SOL. Alltså dubbelt arbete.
Jag kan också upplysa dig om att hos vissa omsorgstagare kan man inte av olika anledningar rapportera direkt i Intraphone, för den enskilde kan det vara känsligt.
Jag vet att ni kan kontrollera vilka insatser som är gjorda, detta är dock inte detsamma som att insatsen verkligen är gjord. Alltså inget säkert system.
Du tycker inte heller att rapporteringen är tidsödande för man lär sig snabbt koderna. Nu är det i verkligheten så att en del av oss människor har sifferminne, men långt ifrån alla. Det är ju tur att det lilla inplastade kortet med koder finns. Vi behöver alltså inte lära oss koderna utantill.
Tid är tillagt i era schabloner säger du. Då vore det kanonbra om vi som personal fick tillgång till den i verkligheten. Ni ser fördelarna med Intraphone, jag gör det inte. Hur kommer detta sig? Vad gör jag för fel?
Kostnaden för detta system 2007 var 1,3 miljoner. Hur stor tror du kostnaden blir 2008? Glöm inte att räkna alla kringkostnader såsom inköpta mobiltelefoner samt sjukskrivningar.
Till slut anser jag att det hade varit bättre att göra en stor utvärdering innan ni prackade på de externa utförarna detta vansinniga system. Under tiden ni väntar på att den stora utvärderingen ska ske, skulle ni kunna undersöka varför omsorgstagare som haft kommunal hemtjänst i många år nu söker sig till de externa utförarna.

susanne carlsson
http://www.hn.se/m_opinion.php?id=1005502&avdelning_1=112&avdelning_2=275&

Av: Stina i hemtjänsten

Intraphone gör oss i hemtjänsten frustrerade

Angående debatten om Intraphone i hemtjänsten, så undrar jag om de som har bestämt detta har gått med en hel dag med detta knappande.
En hel dag kan man besöka 16 vårdtagare. När man kommer är det första man måste göra att kasta sig på telefonen: Lyssna till en dataröst som frågar efter min kod, har du någon medhjälpare med dig, sedan gäller det herr X, sedan efter tryck ja, gäller det fru X, nu är du inloggad.
Arbetet kan börja. Efter besöket åter till telefon, samma fråga om igen:
Vill du logga ut alla, gäller det herr X, gäller det fru X, knappa in allt vad du har gjort med herr X, sedan med fru X. Det kan på vissa ställen röra sig om fem olika moment, alla har olika nummer.
Hur kan Lena Brosché säga att "det är ingenting, det lär man sig snabbt"?
Visst, det är inga problem, men samma visa 16 gånger per dag, och denna monotona röst, det är ganska frustrerande.
Sätt gps på hemtjänstens personal så vet ni var vi är, det hade varit enklare. Kanske billigare.

Stina i Hemtjänsten

http://www.hn.se/m_opinion.php?id=1005485&avdelning_1=112&avdelning_2=275&

Av: Ulla Carlsson

Bråttom

Bråttom, bråttom, brått-om. Äntligen ett ord i tidningen om det besvärliga rapporterandet för hemtjänsten. Det finns stämpel-klockor på många arbeten, men att i detalj redogöra för vad man gör och att gå efter ett schema minut för minut är säkert ganska stressande. Vilka kan stå ut med detta? Dessutom tar det tid från patienten.
Om det finns ett pris för tokiga idéer är detta system värt att beakta. Som anhörigvårdare tycker jag att det är mycket störande, i synnerhet för personalen.

Ulla Carlsson
Anhörigvårdare

http://www.hn.se/m_opinion.php?id=1005486&avdelning_1=112&avdelning_2=275