Sidor

fredag 10 oktober 2008

Av: Susanne Carlsson

Vad är det som är så bra?

Angående artikeln "Undersköterska till storms mot rapporteringssystem" i HN 4 oktober.

Lena Brosché, som är ansvarig för införandet av Intraphone, anser sig veta att detta system har förbättrat för personal och omsorgstagare. Här har jag många frågor och påståenden.
Har du läst min arbetsdag mellan 7 och 16? Om du har det, kan du då förklara för mig vad det är som är så bra?
Du säger också att vi slipper hålla all rapportering i huvudet till slutet av dagen. Här har du fel, för personalen måste ändå rapportera skriftligt i HSL och SOL. Alltså dubbelt arbete.
Jag kan också upplysa dig om att hos vissa omsorgstagare kan man inte av olika anledningar rapportera direkt i Intraphone, för den enskilde kan det vara känsligt.
Jag vet att ni kan kontrollera vilka insatser som är gjorda, detta är dock inte detsamma som att insatsen verkligen är gjord. Alltså inget säkert system.
Du tycker inte heller att rapporteringen är tidsödande för man lär sig snabbt koderna. Nu är det i verkligheten så att en del av oss människor har sifferminne, men långt ifrån alla. Det är ju tur att det lilla inplastade kortet med koder finns. Vi behöver alltså inte lära oss koderna utantill.
Tid är tillagt i era schabloner säger du. Då vore det kanonbra om vi som personal fick tillgång till den i verkligheten. Ni ser fördelarna med Intraphone, jag gör det inte. Hur kommer detta sig? Vad gör jag för fel?
Kostnaden för detta system 2007 var 1,3 miljoner. Hur stor tror du kostnaden blir 2008? Glöm inte att räkna alla kringkostnader såsom inköpta mobiltelefoner samt sjukskrivningar.
Till slut anser jag att det hade varit bättre att göra en stor utvärdering innan ni prackade på de externa utförarna detta vansinniga system. Under tiden ni väntar på att den stora utvärderingen ska ske, skulle ni kunna undersöka varför omsorgstagare som haft kommunal hemtjänst i många år nu söker sig till de externa utförarna.

susanne carlsson
http://www.hn.se/m_opinion.php?id=1005502&avdelning_1=112&avdelning_2=275&

Inga kommentarer: