Sidor

onsdag 31 december 2008

Av: Hemtjänstpersonal och Clarence Karlsson.

HEMTJÄNST

Hemtjänsten 070208 012

HEMTJÄNST. Hett diskussionsämne.

Vi är redan effektiva

Jag vill bemöta påståendet om att hemtjänstpersonalen måste bli mer effektiv. Jag arbetade en kväll på en hemtjänstgrupp. Jag hade 19 stycken besök på 345 min. Det blir 18 minuter per vårdtagare. Räknar man bort gångtid, restid, intraphonetid, hämta nycklar, ta av ytterkläder och ta på skyddsskor då blir det kanske fem till åtta minuter på varje brukare och då skall man hinna ge medicin, insulin, hjälpa till med kvällsmat, avklädning, personlig hygien.

Jag kan slå vad om att skulle alla tjänstemän och politiker vara lika effektiva som de flesta hemtjänstgrupper, så kunde vi halvera dem och ha råd att ha en bra äldreomsorg. De flesta hemtjänstgrupper i dag är effektiva men jag skulle inte kalla det arbetet de hinner utföra på dessa korta minuter för bra kvalité. Jag skulle tacksamt ta emot hjälp av kvalitetsutvecklaren på socialförvaltningen. Hon kanske ville följa med mig några kvällar och visa hur jag kan bli mer effektiv. Då hade jag kanske mått lite bättre efter avslutat arbetspass.

HEMTJÄNSTPERSONAL

Hur fick ni fram denna kalkyl?

Angående artikel “Kraven hårdnar för hemtjänsten i Varberg”, HN 22 december.

Jag läste med förvåning om något som socialförvaltningen i Varberg kallar för “noggranna kalkyler” då det gäller hemtjänst och äldrevård.

Ett exempel: för hjälp med förflyttning inom bostaden till och från toaletten behövs det upp till två timmar och två minuter per vecka.

Jag tycker att hela kalkylen inte bara är naiv utan också oförskämd både mot vårdtagare och personal.

Varför använda ordet “födointag”? Skriv “tid att äta”.

Monika Walker, jag vill, via HN, veta hur socialförvaltningen i Varberg har fått fram denna kalkyl som visades i HN.

Har någon gått runt i äldreboenden och utanför toaletterna med tidsstudieklocka?

Jag vet genom pensionärer som är omsorgstagare på Trädlyckan i Varberg och som är mycket nöjda med hemtjänsten att det blir svårt att få ut mer effekt där.

Till sist: Låt ej den hysteriska besparingskampanjen gå ut över dem som arbetar “på golvet”. De är viktiga. Anställ gärna några till, så att de hinner se de gamla i ögonen.

CLARENCE KARLSSON

PVEM

Inga kommentarer: