Sidor

lördag 10 april 2010

Av: Lars Linder

Andreas Ekström: ”Google-koden”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Google-goggles”. Reklam för Google finns överallt – även på musikfestivaler i Kina.

I filmen ”Minority report” kollar Tom Cruise och hans agenter upp alla misstänkta med hjälp av magiska gester över stora, genomskinliga bildskärmar, eller får operativa uppgifter om dem direktprojicerade på insidan av glasögonen.

Det är framtiden. Och den är i stort sett redan här, läser jag i senaste numret av tidskriften Forskning och Framsteg (3/10). Forskarna kallar det ”förstärkt verklighet”, augmented reality, och all grundteknik finns redan som embryon i olika datorprogram och mobil-
applikationer.

Snart kan man på ögonblicket få reda på inte bara vem som ritat huset man just står vid, utan också vilka lägenheter som finns lediga i det och vad de kostar. På visningen kan man via ansiktsigenkänning i mobilen få fram namn och personnummer på konkurrerande spekulanter och vad de har på banken och därför kan tänkas ha råd med att bjuda.

Inga kommentarer: