Sidor

fredag 10 juli 2009

Av: Maria-Pia Boëthius


Morotsmonarkin


Plötsligt blir jag tvungen att hals över huvud resa till Sverige. Jag katapulteras från de vilda bergen och kommer in i Sverige genom en sorgesam port: det stora sjukhusets akutmottagning. Man berättar för mig att det finns en läkare på 22 plågade patienter. Vid midnatt, efter fyra timmar av ganska smärtsam väntan, får jag hjälp. Jag får veta att jag är privilegierad; det finns de som väntat sedan tolvtiden på dagen.
Jag tänker på Johans Ehrenbergs givande intervju med de fyra rödgröna partiledarna i ETC. Hur laddat det blev när Johan ställde frågor om deras löner. Och jag undrar om riksdagsledamöter någonsin uppsöker en akut? Eller om de har en egen gräddfil till sjukvården så att de slipper se och slipper veta?

http://www.etc.se/22609/morotsmonarkin/

Inga kommentarer: