Vi artister tjänar inte på att hetsa mot fildelarna
Publicerad: 2008-11-13, Uppdaterad: 2008-11-13
Vi måste acceptera att verkligheten ser ut som den gör, och sluta försöka bekämpa nedladdningskulturen. För den är redan ett faktum. Musikbranschen skjuter sig själv i foten när man lägger ner en massa energi på att jaga privata fildelare. Det skriver artisten JASON DIAKITÈ, mer känd som TIMBUKTU.
Om författaren
Jason Michael Robinson Diakité artistnamn är Timbuktu. Han driver skivbolaget Juju Records och är just nu aktuell med nya albumet "En High 5 & 1 Falafel".Problemet med det nya lagförslaget mot fildelning - liksom film - och musikbranschens vanliga utgångspunkt i diskussioner om nedladdning - är att man riktar in sig på att sätta fast enskilda fildelare.
Ingen vinner på den jakten i längden.
Vi måste acceptera att verkligheten ser ut som den gör, och sluta försöka bekämpa nedladdningskulturen. För den är redan ett faktum, och musikbranschen skjuter sig själv i foten när man lägger ner en massa energi på att jaga privata fildelare.
Som jag ser det har musikbranschen varit fel ute från början. I början av 2000-talet när fildelningen tog fart, framförallt inom hiphop-genren, borde de stora skivbolagen tänkt längre än de gjorde. De borde frågat sig: Hur ska vi möta den här konkurrensen? Men istället för att sänka priset på CD-skivorna, svarade man med att höja det. Och så har man fortsatt måla in sig i ett hörn som inte leder någon vart.
Det är upp till varje artist att ta ställning i de här frågorna. Alla måste följa sina egna hjärtan. För mig handlar det om att hitta nya lösningar som fungerar i den tid vi lever i nu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar